فوبيا اللوبيا..وتحسين السين

فارسة أحلامي


ربنا قدر ليا إني أعيش محروم من حرف السين ..
أسمعه لكن ما أنطقهوش
لذا ..فأنا عايش حياتي بخمسة وعشرين حرف بس ,وعندي حرفين مكررين :.,السين والشين ..قصدي الشين والشين ..
أنا مش هقول ليه يارب خليتني كده ؟؟دا أنا عمري ما عملت حاجة وحشة..! وأعيط زي أمينة رزق..لأ ..لإني دا مش حقيقي ..أناعمايلي كلها وحشة ..
أنا بس حاولت أعرف السبب ..
هو الأول ,حرف السين ده بيطلع منين ..؟
سألت أمي  (لإن معاها كل الوثائق عني وأنا صغير)قالتلي زماان إن سببه لما حطيت لأخويا اللوبيا في ودانه.
أنا أولاً مابحبش اللوبيا ,وبشم رحتها أدوخ ويجيلي أنيميا .. ولما آكلها مابدخلش الحمام ..خالص
فقالتلي إنها إن الجسم بيخرجها على هيئة حرف السين ..المفقود عندي
أنا عارف إنها بتضحك عليا .. لكن أنا برده مش هآكل اللوبيا حتى لو هعيش ناقص حرف .. ممكن أنطقه بلغة تانية ,
بس واضح إن الموضوع كبير لإن السين بالإنجليزي بتتنطق  سي ..خلاص .!! مالهاش مخرج تاني ينطقوها منه .؟كل اللي عملوه شالوا حرف النون من آخر الكلمة ونطقوها إنجليزي..مالقوش غير حرف النون يشيلوه ,دا أسهل حرف ,أنا ممكن أنطقه بوداني
لكن برده مش هآكل اللوبيا .. أمي عارفة إني مبحبهاش .. عشان كده وأنا صغير طفل يعيني راحت إشترت فدان لوبيا وإحنا صغيرين .. جابت كتيير قوي 
وطبعن خوفي منها زاد لما قالولي في كتاب العلوم إن الكِلية شبه اللوبيا وهي صغيرة .,ولما بتكبر بتبقى شبه حرف السي .. رجعنا تاني لحرف السين ..
أنا إتضايقت قوي من اللوبيا ..وإتعقدت من حرف السين ..خاصة لإنه ماكنش بيخيليني أعرف أشتم كويس وأنا صغير والشتيمة تقلب لحاجة كويسة ..ودا اللي عقدني أكتر .
إتفقنا أنا وأخويا إننا نلعب باللوبيا اللي أمي جيباها دي لإننا مش هناكلها .. طلع فيها بدور المحترم (زي يحي الفخراني في فيلم الكيف) وقالي لأ حرام نلعب بيها ..أنا ممكن أحبها..إتجنيت أنا لما سمعت كلمة "أحبها..
قلتله طب أنا عندي لعبة حلوة قوي مش هنبوظ بيها اللوبيا .. ورحت حاططله في ودانه حباية لوبيا حلوة .. ولما لاقيت إن الموضوع قلب بجد ومش راضية تخرج تاني ..رحت آخد واحدة تانية وحاطتها في وداني أنا كمان ..طبعاً هتفتكروا إني حطيت في وداني أنا كمان عشان أتهم فيه إنه بدأ الأول ..غلط ..دا سيناريو فيلم تاني .. أنا فكرت وقتها إن ممكن بابا لما يبص في ودان أخويا ويلاقي اللوبيا ..ويستغرب .. يقوم يبص في وداني أنا كمان يلاقي فيها لوبيا برده ,يقوم يطمن ويفكر إن دي حاجة طبيعية بس هو مش واخد باله ..وإن دي مميزة مش عند كل الناس ..ومش حاجة وحشة لأخويا ,بدليل إنها في وداني أنا كمان ..يقوم ما يضربنيش ..لإننا مولودين بيها..يعني هكون حطيتها لنفسي مثلن ..!!
إتضح فعلن إن الإنسان الكبير بيفهم أكتر من الصغير ..غير ماكنت فاكر ..هو ماضربنيش وأنا متأكد إنه ماضربنيش لإنه كان بيخاف مني .. أنا كنت فعلن طفل شوارع وكل اللي في البيت بيخافوا من لساني ويتمنوا إن الحروف كلها تفضل تطير (مش حرف السين بس) لحد ما أتكلم لغة تانية خالص .
السبب التاني جايز يكون خاف من إني أحطله في ودانه لوبيا وهو نايم ..فيقوم  مايلاقيش حرف السين بتاعه.
هو دافع إني عملت لأخويا كده حاجتين ..إنه حب اللوبيا من غير إذني .. السبب الأهم إني حبيت أطيرله حرف السين هو كمان ..
لكن ياخسارة أخدني عمي  للعيادة بتاعته وطلعلي اللوبيا ..لكن نسي حرف السين
بس برده ماقولتليش ..أعمل إيه ..
ولإن أول خطوة في حل أي مشكلة ..إنك تعملـّها جروب على الفيس بوك.. تاني حاجة تبعت دعوة لكل أصحابك.. ثالثاً تنسى المشكلة خالص.., ومن هذا المنطلق أطالب وبشدة بتغيير مخرج حرف السين ..خلوه حرف صامت ..شيلوه وحطوا بدالة صفارة طويلة متقطعة ..أوحتى إشارة Buzz
لكن سبحان الله ..ممكن الإنسان يتحرم من حاجة ,لكن ربنا يزيده في حاجة تانية يحمد ربنا عليها ويقول إنها أغلى من كل حرمان ..زي نعمة الشجاعة كده .. وعن تعريف الشجاعة ,فهو يعني إنك تكون شجاع
أنا من يومي وهما بيقولوا عليا شجاع ..مابخافش من أي حاجة ..خالص.

يعني من صغري وأنا بتفرج على (المومياء) و (saw) ولا خفت منهم رغم إني طفل,ولا حتى الواد اللي كان عاوز يسرق الخاتم ويوقع بين الإتنين في Lord of the Rings...
 ومعنى إني كنت بعدما أتفرج عليهم أفزع في نص الليل أقول" اذهب إلى الجحيم ..اذهب إلى الجحيم " ..وأروح أصحـّي دادي(اللي هو أبويا) يجي يقعد جنبي على ما أنام ..,وأرجع أفزع تاني وأضربه بالأقلام وهو جنبي وأنا نايم ..وأرفس (في مناطق حساسة ) .,خلاته يطلع التليفزيون من البيت ويلعن "إخترنا لك " و"نادي السنيما" .
عمر ده مايمنع كوني شجاع ..ده بالضبط مايتعداش كونه رد فعل ,بالظبط زي أما تخبط حد على ركبته تقوم ترد لفوق ..أو لما تزغزغ نفس الحد ده يقوم يبصلك برزالة يقولك هي هي هي (يقصد يعني ماضحكتوش ولا حاجة) حركة لاإرادية يعني ,
أنا عمري ماخفت ..
 غير من حاجتين..
الحاجة الأولى:., إن أي سرير مركون للحيطة أخاف منه ,لازم يكون في نص الأوضة وممكن أنزل منه من اليمتين..ودا اللي بيجن أمي ويخليها تجيب لوبيا,
الحاجة التانية :, مريم بنت جارنا ,عندها 3 سنين .. البنت بتسيب البيت وتنزل تركب الأسانسير لوحدها ويجيبوها من عالقهوة إللي تحت ..رغم إن أبوها مركب ترابيس في البيت كإنه قافل باب قلعة بيفضل يفتح في كالون الباب سبع تكات ..بحس إن لسان الكالون واصل للدور الأرضي.
أبوها لما بيدلعها بيقولها "شارون".. البت بتمشي زي مصاصي الدماء وهما داخلين يمصوا دم حد .. ومابتتكلمش لسه غير بتقول بابا.., بس بسمعها وهي في الشارع تحت يعني فوقيها بتسع أدوار بتقولها زي الراجل اللي بيقول (هل ؟ ستتركونه يسُب آلهتنا)..
عشان خاطري ماحدش يقولها إني كتبت عنها ..

16 اللي يتكسف من مدونة صاحبه مايكتبش فيها تعليق:

سجود said...

السلااااام عليكم
موضوع لذيذ مضحك جداااا
وربنا مش بياخد من حد حاجه فعلا غير لما بيديه حاجه تانيه
وبعدين السين بتقابل الاس
sara = ساره
وساعات بتقابل الاف f
يعني ذي سمكة = فيش
فممكن تستخدم الاف f كحرف بديل
هههههههههههه

إيمان قنديل said...

اول مره اشوف مدونتك وبصراحه البوست هايل ودمه خفيف وسردك للموضوع بشكل كوميدي جعلني اضحك من قلبي، وأعتقد ان البوست كان يمكن تقسيمه 3 بوستات الأول عن اللوبيا وحرف السين والتاني عن عدم خوفك من افلام الرعب وغيرها والثالث عن بنت الجيران اللي عامله نفيها فامبير وبتزل الأسانسير لوحدها


وفي النهايه أحييك فعلا اسلوبك رائع
واقول لك الحمد لله انك موش بتعرف حرف السين بس في هنك ناس حرمهم الله من جميع الحروف ولا يسمعون ولا يتكلمون فنحمد الله على كل شيء ومن شاف بلاوي الناس هانت عليه بلوته


تحياتي

ميرام said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس كده
(:
السسين أرحم من الراء
انا كنت بقول اسمي مييام
(:
بس الحمد لله ربنا ستر ههههههههههه

قلم رصاص said...

هههههههههههههههههههه
بسيطه والحمدلله انها على اد كدا

غيرك عايش في كوارث لغويه

تحيه لقلمك الراقي

ذو النون المصري said...

رائع جدا جدا
انا اول مره اجي هنا
بصراحه انت شخص خفيف الظل
ربنا يبارك لك
كل سنه و انت طيب
تحياتي

كــركــبــة دمـــاغ ㋡ said...

كل سنه وانت طيب وبالف خير وصحة وسلامة يارب

وربنا يعود عليك الايام بكل خير وانت في احسن حاااال

عيد سعيد عليك وعلى كل حبايبك

(f)

Anonymous said...

بوست جميل
كل سنة و أنت بخير و صحة و سعادة
اللهم بلغنا و إياكم الحج و العمرة

Tamer Moghazy said...

أوحتى إشارة Buzz ههههههههههههههههه
جااااااااامدة جدااا...

كل سنة وانت طيب :)

الغاردينيا said...

ههههههه

كل سنة وانت طيب

وعاده انا بعرف ان الناس تعاني من حرف الراء بس كمان سين ! ههههه مش مشكله ياعم عارف في كثير عظماء في العالم
زي وينستون تشرشل و زي حسن نصر الله وكلهم لا ينطقون حرف الراء جيدا فقد تكون عظيم او تصبح عظيم دون ان تدري

اعطر تحياتي :)

همسات وبحــ الحياه ــر said...

هههههههههههههههههههه
بجد المدونة دى مبسيبش فيها بوست لما اقراه
فكرتنى بواحده عندها حرف الراء طاير بتنطقه ى
فلما سألتها قالتلى عشان كنت بعيب على الناس فربنا خلانى كدا
كانت بتعلمنى انى معيبش على حد هههه وصدقتها لغاية ماكبرت بقى
بس كويس انها مش قالتلى كلى لوبيا هههههههه
كل سنة وانت طيب
وبجدددد نورت المدونة كتييييير
ويارب متكونش اخر زيارة

همسات وبحــ الحياه ــر said...

كل عام وانتم الي الله اقرب هذا عام جديد وعلى عملك شهيد فبادر بالسعى والتجديد .......اللهم اجعله عاااام يعز فيه الاسلام والمسلمييييييين ......ولا تنسوا احب الصيام الي الله بعد رمضان صيام شهر محرم ولا تنسونا من صالح دعائكم اللهم احسن خاتمنتنا

بعتذر عن تقصيرى معاكم

همسات وبحــ الحياه ــر said...

انا سعيده بزياره حضرتك ليا ومتابعتك ليا دايما ^_^
واتمنى ان حضرتك تشرفنى فى مدونتى قلوب بلامرسى

إنسان || Human said...

يخرب بيت دماغك

سمكه واحده said...

فين جديدك
ياشين انت
وحشني اني اجي هنا
برغم اني زعلانه
بس معلش خليني العاقله الكبيره
طبعا كلامك واسلوبك فوق الهايل
تحفه
وبضحك من قلبي

دا أنا ..سمكة واحدة said...

لأ بقه .. دا أنا اللي لسه رايح هناك إمبارح .. ولقيت الدكانة لسه مقفولة

إنت طول عمرك كبيير على فكرة
ولو إتعرف اللي فيها .. هتيجي تزعل معايا .. مدكور معصلج
كل سنة وإنتي طيبة بمناسبة شهر 12 ويارب عقبال شهر واحد :-
مش بقلك

شوشو said...

ههههههههههههههههههه

جامده اخر حاجه بجد

دى موهبه فذه

بس والله انك تفقد حرف دى حاجه لذيذه اوى

إـّنا نسخرُ مـنْ الهم ّ
تحظر المدونة على الإخوات الكبار
يكتبها مراهق,
(هذه المدونة)
♣ لكل إنسان جعل من غمه ضحكة يضحكها الناس..فحبب إليهم فضفضته
♣ وإلى من سخـِر من همه, فهانت مشاكله .. وأصبحت ذاتها حل وراحة لمشاكل الناس
♣ لكل أب سمع ابنه وصدقه وكتم سره وطبطب على كتفه وضمّه
♣ لكل من له شعر صدر ..
♣ إلى الصينيين والأفغان وكل من في آسيا ..لقد نسبت إليكم أكثر مما أنسب لبلدي
♣ لكل مراهق
♣ هدية لكل أخ صغير ..أتى للدنيا كرد فعل لزينة الحياة الدنيا ,بعد ما شبع الأب من الخلفة بإبنه الكبير ..الظالم,فاعتبر الأب ابنه الصغير قضاء وقدر

.

.