لازم تبقى معيد




 ,



أنا: هاي داد,هاو دو يو دو مان
بابا: مش معايا والله ياحبيبي شوفه ف التلاجة
أو إسأل ماما
أنا:دا إيه ده
بابا: أوف,اللهم طولك ياروح,عاوز إيه يابني.
أنا: مافيش خلاص,كنت بدور علي القاموس
بابا:القاموس الوحشي
أنا:هههه ,لا الجاموس الطبي
بابا: إمشي من قدامي عشان لو فضلت أكتر حرجع في وشك
أنا: ليه يابابا هو الحمام مشغول,ولا إنت تقصد حاجة.,ولا إيه (باستغبا
بابا: عاذرك يابني ,عاذرك
ودا إيه اللي فتح نفسك علي المذاكرة كده بعد الشر !

أناوالله لو مضايقاك بلاشها ,فعلن خيرت تعمل شوكت تلقي .
بابا:بس بس إخرس هتبوظ بُقي .,روح ذاكر يافالح ..بدل ما أنا من أول ما خلفتك طالب,إنت عجزت يابني,دا إنت شكلك بقيت قدي,
أنا: أه والله يابابا قلـّهم
أبي: ماهو إنت لو سمعت كلامي ,وتشد حيلك وتطلع معيد
أنا: يابابا أنا طموحي أعلي من كده,أنا بذاكرمش عشان تقدير وجري ورا الدرجات,أنا بذاكر من أجل العلم
بابا: حوش حوش المعلومات المنبعثة منك ,طموحك أعلي من كده كام متر يعيني,طموحك إيه يابو طموح دا يادوب بتنجح علي حرف



بابا: يابني أنا صعبان عليا بس دمااغك ,دي مصروف عليها وكفاية الذكاء اللي إنت وارثه مني,آن الأوان تخدم بيه البشرية.
أنا: (أبوس إيدك إلا دي ,سيب البشرية فحالها) ف سري طبعن, حاضر حاضر يا بابا إن شاء الله.
أبي: يابني تخيل لو إنت بقيت مفتح كده وتكتشف حاجات في الجتت ويطلقوا عليها إسمك ,صعبان عليا بس إن كل واحد شاف عضلة أو لمس عرق ,يسميه باسمه وإنت لأ.!
أنا:فعلن الطب بقه سايب خالص
بابا: يابني ما إنت كنت أولي بالتسمية دي, وتمجد اسم عيلتك .,طب تخيل معايا مثلن تفاحة آدم دي, يكون إسمها تفاحة مدكور مثلن
دا حتى إحنا اولى بيها إحنا عندنا جنينة تفاح
أناياسلام كدهه,الموضوع مش بالبساطة دي,إنت دخلت طب قبل كده,
أبي:لأ
أناولا حتي عديت من قدامه
أبي: برده لأ
أناطيب .,حمدي السيد مش حيسيبني ف حالي
أبي: يابني ماهو مش إنت لوحدك,حتلاقي صحابك هما كمان عاوزين يسموا ,وبعدين الجتة كبيرة وتساعي,كل الأسامي
أنا: إيه ده,هو لحاف..دادي إنت مفكر إن لما أبقي معيد خلاص حيكون الطب بتاعي ويكون ليا كلمة علي جسم الإنسان,هو إتحاد ملاك
بابا: يابني إن ماكنش عشانك وعشان حلم جدك إن إسمه يطلق علي حاجة مهمة ومات ناقص حلم,يكون عشان عروبتك والنخوة
أناالنخوة .! إيه علاقتها باللي بنتكلم فيه.
أبي: .. ,إيييه,معرفش إنت اللي قلت .,وبعدين ماتغيرش الموضوع
يعني بدل ما يكون;فيجس نيرف,يكون مدكور نيرف..أو كور نيرف;نحذف مد للتخفيف برده ,ويابخت من سمي وخفف;,فكر فكر يبني تانيوما هو إحنا برده عندنا جسم,وكل واحد حر في جسمه ويسميه باللي يعجبه مش الأجانب بس
أنا:طب ودي تيجي إزاي أعمل ايه يعني؟
بابا:حب أي حاجة ,أي حاجة تشوفها حبها .,عندك نيوتن لو ما كنش بيحب التفاح وجابته بطنه تحت الشجرة ماكنش لقي الجاذبية ,
أنا: مش فاهم,يعني أول ما أشوف شجرة أجري أقعد تحتيها وأستني التفاحة تقع!! !
ولا أقعد في ظل الشجر زي نيوتن ماقعد وأبعد عن الشمس والحر
.,أنا على فكرة كتيير عملت زي نيوتن وقعدت تحت الشجر واستنيت حاجة تقع
بابا:ها
أناعصفورة عملت عليا ببي
بابا: يالهواااي وإنت هتفهمها منين دي ,طب بلاش دي ., روح إعمل عملية يمكن تتسمي بإسمك,عندك مثلن الريس عمل المرارة بكره يغيروا اسمها ويكتبوا عليها " العضو المبارك..أو يضغطوا الكلمتين في بعض تبقي :المرارك
أو يحذفوا الألف واللام للتخفيف
أنادستور دستور ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه,بلاش السيرة دي يا دادي والنبي أصلي ماليش في السياسة
بابا: إنت مالكش ف حاجة أصلن بس إيه علاقة مبارك بالدستور ده عارضة ودي معارضة ... شكلك موهوب ياد طالع لأبوك
أناألا صحيح يابابا شكلك تعرف الراجل نيوتن ده كويس ,هما ليه سموه كده تصغيير نتن يعني.!
بابا:الله يقرفك إنت اللي نتن ,بص يابوجهل .,الأهم من إنك تعرف إسمه إنك تعرف إنك قصدت الشخص المناسب عشان تسأله السؤال ده
أبونيوتن ده كان وحداني وف حاله
وكان شغال بياع سكاكر وجعة على باب معامل أنيس عبيد
وف يوم كانت نازلة مترجمة من المعمل ده فعجبته أوي
المترجمة دي كان عندها ابن من جوزها الاولاني وكان هندي كان باقي من ترجمة آخر فيلم هندي .,وكان الواد ده عاشر إخواته فسمته تن فاشترطت على أبونيوتن شرط جوازهمإنها تسمي الواد الجديد نيوتن ..يعني تن الجديد
والسؤال هنا ياغبي المفروض يكون ليه ماسمتوش إليفن مثلا ..ودا لإنه كان من جوز تاني
أناياااه يابابا يااه دي الدنيا دي صغيرة قوي
بابا:المهم نرجع لموضوعنا
قلت إيه يابني
أنابص يا بابي..,أ
أبي "مقاطعا حديثي: بابي ,أهو دا اللي إنت فالح فيه
أناأنا ماليش في الطب وبغيير لما بسمع سيرته وبحس إن حاجة بتزغزغني ..أنا بحب التجارة والإدخار..عندي موهبة في التحويش
أنا حطلع أخصائي تحويش ,مابحبش أصرف.. بس حب النحو والصرف فممكن أشتغل في المجالين معا ,يعني مثلن أمنع الفلوس من الصرف

أبي: وأنا ..أنا بحب المنع والصرف ,وحمنع عنك المصروف

أنامهما كان مش حيأس ,حواصل,حتحدي;موسيقي إتقدم ..إتقدم; لو منعت عني الفلوس ححوش برطمانات وأكياس بلاستيك زي أمي

-P


بابا: دا أخرك جتها نيلة اللي عايزه عيال,أنا قلت مش هيرفع راسي غير أخوك ابن ضهري صحيح,مش إنت يا أصنج يا بتاع بابي ودادي
أنا: عايزني أبقي معيد ,بعد ما قضيت نص حياتي في الهبل عاوزني أقضي النص التاني أدرّسه
.!



,



5 اللي يتكسف من مدونة صاحبه مايكتبش فيها تعليق:

كــركــبــة دمـــاغ ㋡ said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه


انا عندي ملاحظه بس ،، انت في الاول كنت بابا ،، بعد كده بقى ابي ،، ده نفس السخص ولا حد تاني ولا انا دماغي راخت لبعيد !!! :D:D:D

انما انت بجد حكااااااااايه يعني وشكلك في طب كده يا دكتور وحالتك حاله يعني ،، ربنا معاك في جميع الاحوال لانه كله بى زي بعضه


روح ربنا يفرح قلبك ويسعدك زي ما ضحكتني وانا ماليش نفس اضحك <<< بؤ حمضان ده مش كده :D:D;D

آخر حاجه بقى ،، العلم لا يكيل بالبتنجااااااان:D

و
تحياتي جداً

زهور الامل said...

هههههههههههههههههه
ايه يا عم حكاية تحويش الامهات للاكياس البلاستيك والبرطمانات

امي برضو بتعمل نفس الحكاية بس انا برضو ذكية

بخليها تخرج من الشقة وارمي الاكياس في الزبالة واشحت البرطمانات للجيران

وبرضو لازم تطلع معيد
اطلع معيد في حرق الدم واهو كله في الجسم

تحياتي وبلاش تتاخر كدة تاني

احمد said...

ههههههههههههههههههه

بجد ضحكتنى

جميله جداااااااااا

هدية للمدونات .. بنرات كاس العالمـ .. شجع فريقكـ
http://madscratches.blogspot.com/2010/06/blog-post_04.html

اتمنى تزور مدونتى ونعمل تبادل روابط

شوشو said...

ههههههههههههههه

لا لا لا


تحفه بجد تحفه

ربنا يكون فى عونكم

ويخليلى بابى ومامى

Lady E said...

بجد اسم على مسمى المتبهدلون في الأرض

تصدق اول مرة اعرف تسمية نتن ونيوتن :)

وفعلا في حد بيقضي نص حياته في الهبل والنص التاني يدرسه :)

ربنا يوفقك

إـّنا نسخرُ مـنْ الهم ّ
تحظر المدونة على الإخوات الكبار
يكتبها مراهق,
(هذه المدونة)
♣ لكل إنسان جعل من غمه ضحكة يضحكها الناس..فحبب إليهم فضفضته
♣ وإلى من سخـِر من همه, فهانت مشاكله .. وأصبحت ذاتها حل وراحة لمشاكل الناس
♣ لكل أب سمع ابنه وصدقه وكتم سره وطبطب على كتفه وضمّه
♣ لكل من له شعر صدر ..
♣ إلى الصينيين والأفغان وكل من في آسيا ..لقد نسبت إليكم أكثر مما أنسب لبلدي
♣ لكل مراهق
♣ هدية لكل أخ صغير ..أتى للدنيا كرد فعل لزينة الحياة الدنيا ,بعد ما شبع الأب من الخلفة بإبنه الكبير ..الظالم,فاعتبر الأب ابنه الصغير قضاء وقدر

.

.