حتسيب علامة في وشك



زبانية
عندنا حبة ناس في العيلة يا ساتر يا رب ........
تشوفها فعلاً تصدق إن قابيل قتل أخوه هابيل

جنود القرف في الأرض تحس معاهم إن الأرض فعلاً كروية وبتلف حولين نفسها


أول الزبانية دول هو كبيرهم وأشرهم وهو "مدكور"
,و دا بقه سوابق من حيث القدرة اللا محدودة والطاقة الكامنة بداخل جسده اللولبي المتحرشف ,والتي إن وُظِفت في القرف يبقى حتسيب علامة في وشــك ,,اللي ما يمشيش معاه موافقه في كل حاجة يبقى مصيرة حاجتين من تلات حاجات يا تتبهدل ...يا تتبهـــدل
أما تتبهدل الأولى فهي من الصبر والطاعة والإستحمال"مش الإستحمام ... صحصح" ,,,
اما تتبهدل التانية وهي الأهوّن إنك تحاول ترضي ربنا وتبعد عن كلام "مدكور" بس البهدلة دي حتلاقيها من الزبانية التانين ...ثواني جيلكوا في الكلام ...كله حياخد"
أما ياسيدي بقه البهدلة التالتة اللي هيا من المرمطة في المجتمع من اجل لقمة العيش الحاف أو بالبوفتيك "بجر الباء وتفخيم الحاء وتسكين النون" عشان تصرف على نفسك وعشان تتعلم وتلاقي اللي يحبك وتحبه .

المهم الزبانية التانين أخوات الوز عوام ...أقصد أخوات مدكور دول هم على الترتيب الزبانيّ تنازليا من حيث السن والقدرة ::

الزبون"مفرد زبانية" الأول :وهو "عمو فريد من نوعه" دا غير فريد الأطرش وفريد شوقي وعم فريد البواب ...يعجب أبويا قوي في تفكيره وهما الإتنين مع بعض لذاذ جداً وزي السكينة في المكرونة البشاميل اللي مش طايبه،بيشتغل نفسه قصدي بيشتغل دكتور ،عايش حياته مُسخـّـرة"وليست مسخـَرة بفتح الخاء" للعلم والعلماء ولله والوطن
تشوفه من قدام تحس إن ناس كتيير كده جايـّة عليك بتهرول ,,,أشعث أغبر ,,أما من الوراء تحس كأنه يتكون من طابقين,يتمتع بهيكله غريبة من حيث التوافق العجيب بين المخ والعضلات وفسيولوجية التحكم الدقيق في الحركة الديناميكية اللا محورية للعضلات البلورية "ما إحنا برده بنفهم في العلم برده لا مؤاخذة".
الزبون التالت "برده مفرد زبانية..حنفضل نعلم فيكوا لحد إمتى" هو عمو بلالا,مش عارف ليه سميته الإسم ده بس لما بشوفه بحس لإني اكلت كتير وعاوز أخش الحمام حالاً ,ودا بقه حلزوني شويه يعني ببساطة وبدون تزحلف أهم حاجة عنده البنطلون الي فوزيه"ماركة بنطلون ...لاتعليق!" والشراب ماركة "ريحتك وحشة ...منك لله" التي شيرت الكوست واللا كوست ...وبعد كده كله يهون.
أما عمو "شاليط"فهو الأخ الرابع والأخير لعيلة "يا مفرقعين الدموع .." ..الأخير ده عبارة عن جرعة همّ زيادة شوية في سرنجة سنتين سنتي عضل ,,تشوفه تعوز تطلع من الحمام "اللي انت دخلته لما شفت "بلالا"..وهو كما يُقال "ديك البرابر" يحب يكون في الصورة ومنخيره صغيرة عشان يعرف يدخلها في اللي ليه واللي ماليه ،وماحدش عدا من تحت ايده غير لما ساب علامة في وشه "اهو هو دا باروكاجراما براما..."واللي مايعجبوش (يــ ........تيت......ــخ) عليه ولا مؤاخذة يعني إحنا برده إخوات مع بعضجينا وما فيش بين الحبايب كسوف ,والفاتحة على اللي يخون وعلى رأي المثل :اللي ينكسف من مدونة صاحبة .....مايكتبش فيها تعليق.

لهذه الأسباب كانت عائلتنا وبلا فخر من أولى العوائل الناقلة والحاملة لداء ((الزلبطّح)) وهو الداء المُـعدي المعروف الذي يصيب الجزء الأمامي من الناحية الجنوبية لنصف القارة الحمراء ,,أعراضه الكحة المغرية مع الإفراط والبلع اللا إرادي والإحساس الدائم بالظلم والركنة جنب الحيط وأحياناً داخل الحيط نفسه والتهلل المفاجئ في أسارير البطن.
اما عن نساء العائلة الوقورة فهناك " أمهات الكتب....وهي رأس الأفعي ومنجبة الكم الهائل السبق شرحه" وابنتيها الوحيدتين نساءاً من دون أربعة زبانية وتلك المرءتان هما "أؤءة "وصغيرتها "زعؤءة"والدلع "زونات"بمد الواو" والأجر على الله
وهاتان النسوتان من النوع اللا بيولوجي من حيث التصنيف الحديث الراجع للطريقة _النعنوشية_ .تمتلك كل واحدة منهن "واخد بالك إنت من هن دي"قلقيعة.. وهي حاجة كده ملهاش ملامح تقع أسفل العين وتعتبر بمثابة الدرع الذي تحم فيها الهم منذ الولادة وحتى سن الستين وتلاتة من عشرة درجة تحت الصفر مع إحتمال هطول أمتار ,,وهما أوليا الضحايا البيولوجييين لنظام العائلة الغير متكامل الماص للبلل لراحة أفضل لكي ولطفلك...المنكب في منظومة " مدكــور وشركاه" يكفيكم شرهم بعيد عنا وعن السامعين واللي مش سامعين واللي رميين ودنهم وعاملين مش سامعين ....ونكمل بعدين أصل السيرة دي بتجيبلي "باشنكاح"

4 اللي يتكسف من مدونة صاحبه مايكتبش فيها تعليق:

خديجة محسن "لؤلؤة الاسلام" said...

ههههههههههههههههههه
موضوع راااااااااااااااااائع
ما شاء الله
شكرا لك احى
و رمضان كريم

وتحياااااااااتى

يوميات نائمة في الأرياف said...

انت دمك خفيف اوي بس حاسة ان تعبيراتك جامدة شوية؟
بصراحة مقرتش كتير بس هقرا مرة تانية على رواقة واكتلبلك تعليق تمام
تحياتي
رنا

سمكه وحده said...

مش ممكن انت اسلوبك رائع بجد ربنا يبارك لك ويهد البعيد عنك هههههه

وخالي بالك من الحكومه

Hamada Object said...

بسم الله ماشاء الله تقريبا الواحد عنده شليمنهيييه في بلاد الايليزيه يعني مش فاهم حاجة خالص بس هي احلى حاجة التلقائية في الحوار هي دي اللي مظبطة الحنكرس بتاع الموضوع وكل عام وانتم بخير وعلى احسن حال وكتعليق على الكلام اللي مش فاهمه ده يسعدني اقولك




محدش عارف الخير فيييييييييييييين

إـّنا نسخرُ مـنْ الهم ّ
تحظر المدونة على الإخوات الكبار
يكتبها مراهق,
(هذه المدونة)
♣ لكل إنسان جعل من غمه ضحكة يضحكها الناس..فحبب إليهم فضفضته
♣ وإلى من سخـِر من همه, فهانت مشاكله .. وأصبحت ذاتها حل وراحة لمشاكل الناس
♣ لكل أب سمع ابنه وصدقه وكتم سره وطبطب على كتفه وضمّه
♣ لكل من له شعر صدر ..
♣ إلى الصينيين والأفغان وكل من في آسيا ..لقد نسبت إليكم أكثر مما أنسب لبلدي
♣ لكل مراهق
♣ هدية لكل أخ صغير ..أتى للدنيا كرد فعل لزينة الحياة الدنيا ,بعد ما شبع الأب من الخلفة بإبنه الكبير ..الظالم,فاعتبر الأب ابنه الصغير قضاء وقدر

.

.